Peter Stämpfli (Bienal, Taipei)

Les obres dels artistes de la Fundació Stämpfli volten pel món

Europa, Àsia, Amèrica… les obres dels artistes que integren la col·lecció de la Fundació Stämpfli llueixen aquestes setmanes en algunes destacades exposicions temporals, tant col·lectives com individuals, que se celebren arreu del planeta amb notable ressò informatiu i interès accentuat entre els circuits de l’art contemporani.

Jacques Monory protagonitza una suggestiva i sonada exposició al Fonds Lecrerc a Landernau, a la Bretanya, on fa dos anys va exposar Gérard Fromanger. Es tracta d’una retrospectiva de 150 obres procedents de col·leccions públiques (com el Centre Pompidou) i privades. A més de pintures, la mostra presenta pel·lícules, fotografies, gravats i altres objectes d’aquest acurat creador d’ambients.

Una altra retrospectiva d’ampli ressò en el panorama cultural francès és la que protagonitza Erró al Museu d’Art Contemporani de Lyon. Recull 500 obres repartides pels 3.000 metres quadrats de les instal·lacions lioneses que aporten un corpus global del qui ja ha estat definit com “el primer storytelling de la història de l’art” i que va protagonitzar la primera mostra monogràfica de la Fundació Stämpfli, l’any 2012.

Un altre nom propi de les exposicions de la Fundació és el de Jacques Villeglé, que fins el proper diumenge participa en l’exposició “Poesia de la Metròpoli: els cartellistes” al Museu Tinguely de Basilea, dedicada al grup dels affichistes. La mostra presenta obres del propi Villeglé, de François Dufrêne (que l’any passat va exposar a Rennes) i de Raymond Hains. L’exposició viatjarà aquest 2015 a Frankfurt.

Per la seva part, les instal·lacions de Miguel Chevalier han viatjat durant el 2014 per diferents racons del planeta. A més d’exposar a la Fundació Stämpfli a Sitges, s’han mostrat a Pequín, Sharjah (Emirats Àrabs), Biarritz i fins el darrer dia del 2014 a la Leila Mordoch Gallery de Miami en una col·lectiva amb una quinzena d’artistes entre els quals Julio Le Parc, Frank Loret o Sun-Mi Kim o Joël Stein.

També als Estats Units es mostra aquests dies l’obra de Pol Bury, que participa a l’exposició ZERO: Countdown to Tomorrow, 1950s–60s, al Guggenheim de New York, dedicada al grup alemany Zero (1957-1966) fundat per Heinz Mack i Otto Piene.

Pere Stämpfli, al seu torn, ha participat a la Bienal de Taipei (Taiwan), que es va tancar la setmana passada, amb dues obres de grans dimensions de la seva col·lecció de pneumàtics.

El 2014 ha estat un any fructífer per al calendari expositiu dels artistes de la Fundació Stämpfli. Eduardo Arroyo ha estat visible a la Provença, amb dues mostres: al Museu Estrine i –conjuntament amb Maurice Matieu– a la Chapelle Saint-Laurent – Le Capitole d’Arles; Bernard Moninot ha exposat a Belgrad; Bernard Rancillac ha protagonitzat una mostra a l’Aspirateur de Narbona; Olivier Mosset ha exposat al Centre Cultural Suís de París; Peter Knapp ho ha fet al Musée des Suisses dans le monde (Ginebra); Antonio Seguí, a Beirut, Split (Croàcia) i Gordes (França); Pierre Buraglio, a Los Angeles, París, Viena, Ginebra i Vitry-sur-Seine; Robert Combas, a Montpeller; Tom Carr i Jean Le Gac a Ceret; Vladimir Velickovic, a Lyon;  A-Sun Wu, a Châtillon; Jan Voss, a Toulon;  Kim Tschang-Yeul, a Corea; l’obra de Satoru Sato ha estat al Salón des Realités Nouvelles de París;  la de Takis, al Musée d’Art Contemporain de Val-de-Marne; la de Markus Raetz, al Musée Jenisch Vevey de Zúric i al de Beaux-Arts de Basilea; la d’Antoni Taulé, a la Galerie Photo12; Mark Brusse, a Saint-Malo, el poble de Jacques Villeglé, que enguany també ha exposat pintures seves; Jean-Luc Parant, a Forney; i Claire-Jeanne Jézéquel, a Versailles, entre molts altres.

Niele Toroni participa aquests dies en la mostra col·lectiva sobre art dels 80 a Nàpols, al Castell de Sant’Angelo d’aquesta ciutat. Al seu torn, la col·lectiva sobre pop-art alemany que la Schirn Kunsthalle de Frankfurt presenta fins el 8 de febrer inclou obres de Konrad Klapheck. Pierre Tilman –que l’any passat va exposar a la Métropolis de París– és aquests dies a la Villa Tamaris (al Var francès). També a la Provença, a la Fondation Maeght, Marco Del Re participa a l’exposició Ceci n’est pas un musée, mentre que Jean-Jacques Lebel és un dels protagonistes d ela mostra Présenter l’irrépresentable, al Musée de beaux-arts de Nantes. Fins el 31 de gener, la Maison de l’Amérique latine de París presenta l’exposició de fotografies Cruz-Diez en Noir et Blanc, de Carlos Cruz-Díez, mentre que el proper dia 17, Richard Di Rosa inaugura mostra a la Chapelle de la Visitation de Thonon-les-Bains.

15 de gener de 2015

Peter Stämpfli (Bienal, Taipei)

Noti1b

Erró (Musée d’Art Contemporain, Lyon)