foto3

Sitges celebra el Museu de la Fundació

El Museu d’art contemporani de Sitges impulsat per la Fundació Stämpfli ja és una realitat. El passat 30 de gener es va inaugurar la primera fase del nou centre en una jornada de portes obertes que va atreure una gran quantitat de gent. La propera primavera, el Museu exposarà amb caràcter permanent el fons de la Fundació. L’obertura del Museu, que serà gestionat pel Consorci del Patrimoni de Sitges, ha estat celebrada a la vila i en els cercles artístics de Catalunya.

L’acte d’inauguració va resultar tot un esdeveniment: una mostra d’entusiasme i de complicitats generalitzades per la culminació del somni de l’artista Pere Stämpfli i la seva dona, Anna Maria. Durant la seva intervenció, Lluís Jou, membre del patronat de la Fundació, va subratllar l’equació que ha fet possible aquesta fita: un triangle perfectament vinculat entre sí, format pel matrimoni Stämpfli, Sitges i l’art. L’alcalde de Sitges, Jordi Baijet, va ressaltar la condició de Sitges com a localitat sensible a les arts, mentre que Pere Stämpfli va destcar el valor de la col·lecció de la Fundació i la generositat dels artites que han fet la seva donació. Els Stämpfli, Baijet i Jou van hissar la bandera de la Fundació, en la teulada de l’edifici. El nou espai va ser beneït per mossèn Josep Pausas, rector de la parròquia de Sitges.

El Museu d’art contemporani de Sitges ha obert en una primera fase, que abraça les dues plantes de l’antic Mercat del Peix, a la plaça de l’Ajuntament, i una planta de Can Mec, l’edifici on té la seu el Grup d’Estudis Sitgetans, al carrer d’en Bosch. Es tracta de tres superfícies diferents connectades entre sí i que sumen 300 metres quadrats. Les obres de reforma, dirigides per l’arquitecte Josep Maria Coll, han consistit en una rehabilitació dels espais, mantenint l’estructura original, fet que ha permès recuperar alguns elements que havien quedat amagats per obres anteriors i que ha inclós l’eliminació visual de cablejat i altres elements susceptibles de distorsionar la unitat de l’espai.

La segona fase del Museu es durà a terme en els propers anys. Serà una important ampliació, de 1.000 metres quadrats, amb l’edifici dels números 5-7 del carrer d’en Bosch. Aquest edifici, junt amb el del número 9 del mateix carrer (Can Mec), han estat adquirits pel matrimoni Pere i Anna Maria Stämpfli, que els han donat a la Fundació per a la creació del nou Museu. L’Ajuntament, per la seva part, ha cedit l’antic Mercat del Peix.

Mostra permanent

A partir de la propera primavera, el Museu exposarà el seu fons de manera permanent. L’antic director del Museu Orsay, de París, Serge Lemoine, serà l’encarregat de distribuir l’obra en l’espai inaugurat en aquesta primera fase. Lemoine va ser el comissari de l’exposició de la prefiguració del fons de la Fundació, que es va veure a l’Edifici Miramar entre el 20 de març i el 23 de maig passats. La col·lecció està integrada per una setantena d’obres de 55 reconeguts artistes de 21 nacionalitats diferents. Tots els artistes han donat les seves obres de manera gratuïta a la Fundació.