VILLEGLE_Cartel

Jacques Villeglé. Els murs tenen la paraula

9 de novembre de 2013 – 13 d’abril de 2014

Comissari: Ferran Martínez Sancho

L’exposició Jacques Villeglé. els murs tenen la paraula presenta una antologia d’obres d’aquest reconegut artista francès, compreses entre 1947 i el 2008, que detallen les línies que han marcat i distingit la seva carrera.

La mostra està dividida en dues parts. l’espai 2 presenta un conjunt de 23 affiches lacérées, realitzats entre els anys 1958 i 2000, mentre que l’espai 3 exhibeix exemples dels alfabets sociopolítics i dels grafismes, a més dels seus primers treballs. L’espai 1 mostra una selecció de la col·lecció permanent de la Fundació.

ESPAI 2. ELS AFFICHES LACÉRÉES

Jacques Villeglé, un dels grans noms de l’art del segle XX, ha desenvolupat al llarg de més de 60 anys un nou i radical llenguatge artístic. Des de 1949, ha recuperat restes de cartells publicitaris dels murs de París i altres ciutats. Són trossos de papers estripats per mans anònimes que testimonien la reacció primària i infantil del ciutadà contra la colonització del propi paisatge urbà per la propaganda, implacable difusora dels béns de consum. El resultat és l’affiche lacérée, cartell esquinçat, que Villeglé, pràcticament sense afegir ni treure res, converteix en obra d’art.

Aquest treball se centra en el valor poètic de l’il·legible. Desaparegudes les imatges i frases originals i amb elles el seu  missatge i significat, el que queda ja no pot ser reconegut; és quelcom nou, desafiant, que repta l’espectador a trobar la bellesa d’aquestes formes creades per l’atzar i salvades per l’artista. La seva actuació també replanteja el paper de l’autor i el de les seves fonts d’inspiració i substitueix el tradicional taller de l’artista pel carrer com a lloc de treball.

ESPAI 3. ELS ALFABETS SOCIO-POLÍTICS I ELS GRAFISMES

L’Espai 3 està dedicat a un altre tipus d’obra, molt diferent formalment però no en el seu concepte. Són els alfabets sociopolítics de l’any 2008 i els grafismes, creats entre els anys 1981 i 2009.

Jacques Villeglé afirma que “la vie d’un artiste doit commencer par la flânerie, la vida de l’artista neix del vagareig. Fidel a aquest posicionament, descobreix altres signes damunt els murs i les parets de la ciutat: els grafits, també anònims, formats per lletres i signes tipogràfics que reforcen el significat polític o social del missatge. A partir d’aquell moment, el 1969, Villeglé inicia una nova col·lecció amb la qual elabora els alfabets. Són l’eina que li permet crear els grafismes, textos poètics entre la reflexió i la profecia, amb pensaments propis o d’altres fonts i que exigeixen l’espectador una atenta contemplació per a ser desxifrats.

Completen l’exposició la primera obra de l’artista de 1947, una mostra d’experiments lletristes fets entre 1950 i 1953 i unes magistrals fotografies de François Poivret sobre Villeglé.

ESPAI 1. SELECCIÓ DE LA COL·LECCIÓ PERMANENT

L’Espai 1 de la Fundació Stämpfli – Art Contemporani acull una selecció d’obres de la col·lecció permanent de la Fundació, de la mà de Serge Lemoine. Els 11 artistes reunits en aquesta sala comparteixen el mateix lligam amb la pintura figurativa, ja es tracti d’imatges de la realitat estilitzades, retallades i recomposades (Peter Klasen), de detalls engrandits que la transfiguren (Peter Stämpfli), de representacions somiades (Jacques Monory), de temes socials (Antonio Seguí), de visió futurista (Erró) o de figura al·legòrica (Bernard Rancillac).

Artistes de l’Espai 1: EDUARDO ARROYO, GIANNI BERTINI, HENRI CUECO, ERRÓ, GÉRARD FROMANGER, PETER KLASEN, JACQUES MONORY, BERNARD RANCILLAC, ANTONIO RECALCATI, ANTONIO SEGUÍ, PETER STÄMPFLI

Jacques Villeglé. Els murs tenen la paraula. Les obres: https://www.flickr.com/photos/fundaciostampfli/sets/72157637299016665/
Jacques Villeglé. Els murs tenen la paraula. L’exposició: https://www.flickr.com/photos/fundaciostampfli/sets/72157637443313634/