Foto1

L’univers cinematogràfic en to blau de Jacques Monory irromp a la Fundació Stämpfli

És un dels artistes més rellevants de l’art contemporani francès de la segona meitat del segle XX

La Fundació Stämpfli presenta un viatge retrospectiu a l’univers cinematogràfic de Jacques Monory, un dels artistes més rellevants del panorama de l’art contemporani a la França de la segona meitat del segle XX. Jacques Monory, mon cinéma reuneix 30 obres de l’artista fins el proper 18 d’octubre, en una mostra coordinada per Ferran Martínez Sancho. L’exposició configura un retrat autobiogràfic de Monory sota els seus grans temes: la mort, el desig i la condició tràgica de l’ésser humà. I ho fa en el to blau que caracteritza i distingeix la seva obra.

L’acte d’inauguració va comptar amb la presència d’un entusiasta de Jacques Monory, que acompanyat de la Paule, va agrair en tot moment l’homenatge que Sitges li ret a la seva trajectòria. A la vetllada –presidida per l’alcalde de Sitges, Miquel Forns– també hi van assistir altres artistes, galeristes i gent del món de les arts, com Antoni Taulé, Pierre Tillman, Sonia Zannettacci, Alain Gilbert o el doctor Gilbert Haas.

Nascut a París l’any 1924, Jacques Monory és una de les grans figures de l’art contemporani. La seva trajectòria artística està indissolublement lligada a la Figuració Narrativa i al grup d’artistes que l’any 1964 es va donar a conèixer al públic de París en l’exposició Mythologies quotidiennes. Aquest grup forma el nucli central de la col·lecció de la Fundació Stämpfli i del qual Jacques Monory n’és una figura cabdal. L’atmosfera blava en les quals se submergeixen les seves imatges constitueixen el seu primer segell i el més distintiu. El blau Monory, color elaborat i patentat pel propi artista, ens remet al procediment cinematogràfic conegut com la nit americana, un filtre blau amb el que es rodaven les pel·lícules per a fingir una escena nocturna.

L’exposició s’introdueix en l’Espai 2 amb una interessant raresa. Es tracta d’una obra de petit format de 1989 elaborada a quatre mans per Jacques Monory i Peter Stämpfli, amb motiu d’una exposició conjunta a l’Abbaye des Cordeliers, de Châteauroux, i cedida especialment per a aquesta exposició. És una obra representativa de l’estreta i ininterrompuda amistat que uneix als dos artistes des dels anys 60 i que està en el rerefons d’aquesta gran exposició.

En els espais 2 i 3 de la Fundació es mostren un conjunt d’obres fetes entre 1968 i el 2012. Pertanyen a diverses sèries com Voiture de rêve, Baiser, Noir et bleu o Roman-Photo, entre d’altres.

A l’Espai 3 destaca una peça molt especial: Ex-, el seu primer curtmetratge. Rodat el 1968 amb el seu gran amic, l’editor Robert Delpire, el film és una referència imprescindible en la seva obra. El visitant el pot veure projectat a l’Espai 3. Ex- anticipa una bona part de la seva trajectòria posterior, començant pel filtre blau amb el qual Jacques Monory tenyeix el món en què habita tota la seva obra des dels anys 60 fins avui.

Les obres de Jacques Monory conviuen a la Fundació Stämpfli amb una selecció del fons de la col·lecció permanent, format per 90 obres de 60 artistes de 22 nacionalitats diferents. La sala 1 de la Fundació mostra l’obra d’11 artistes que comparteixen el mateix lligam amb la figuració narrativa.

Aquesta és la cinquena exposició que organitza la Fundació Stämpfli des que ara fa quatre anys va obrir les seves instal·lacions Sitges. Erró, Cinetik ! (que va reunir obra de tretze artistes de l’art òptic), Jacques Villeglé i Miguel Chevalier han estat les quatre anteriors mostres de la Fundació. En tots els casos, es tracta d’obres inèdites a Catalunya.

Consulta les obres

Mira les fotos de l’exposició

Mira el vídeo de l’exposició

Foto3 Foto4 Foto2